Anabela Duarte
Anabela Duarte began her vocal studies at the Conservatório de Música de Lisboa with Maria João Serrão, Joana Silva, Liliana Bizineche and Elsa Saque. Later she studied singing in Florence and Milan with Paolo Washington, Rolando Panerai, Giovanna Cannetti and attended workshops with Ileana Cotrubas, Magda Olivero, among others. She studied analysis and composition techniques with Pedro Rocha, Christopher Bochmann and Álvaro Salazar. In the eighties, she was a member of the pop-rock group Mler ife Dada, and after leaving the group in 1989, she began a long solo career that continues to this day. Her activity covers the most diverse fields, from ancient fado to lyrical and operatic repertoire, contemporary music, electronic and sonic experiences with experimental poetry, lyricism, pop, and incursions into historical avant-gardes. Her recordings clearly reflect the constant search and ability to transform and adapt to new sounds, whether musical or vocal, and her vocal work has been the starting point for various collaborations with other sound and visual artists, performances, installations and operas: Ocaso Épico, Bye Bye Lolita Girl, Mler ife Dada, Dust Tracks, Objogo, Anabela Duarte Digital Quartet, Machine Lyrique, Um Outro Lorca, Goyescas, La Luna, Vox Express, Assobios, Gritos e Fonemas Dançantes, Bal Cabaret, Música Létrica, and so on.
Ph.D. and Post-doc in English and American Studies, she works in literature, music and interarts, focusing on deviant forms and genres: noise, amusia, sound poetry, avant-gardes, counterculture. She has developed a multidisciplinary and interdisciplinary work that combines knowledge of literature, music, interarts, neuroscience, anthropology, among others, with the aim of reflecting on new forms of artistic and cultural expression, radical imagination and multifaceted representations. She has coordinated two major international conferences: Do You Bowles? Paul Bowles Centennial, in 2010 and Invisible Republic: Music, Lettrism and the Avant-Gardes, in 2017. Editor/author of the first book devoted to the music and writings of Paul Bowles: Paul Bowles, the Next Generation (Brill, 2014), she is currently editing a second book of essays on avant-gardes and counterculture to be published by Palgrave Mcmillan (2024).
For more detailed information, see Orcid & Ciência Vitae
Anabela Duarte
Anabela Duarte iniciou os seus estudos de canto no Conservatório de Música de Lisboa com Maria João Serrão, Joana Silva, Liliana Bizineche e Elsa Saque. Posteriormente estudou canto em Florença e Milão com Paolo Washington, Rolando Panerai, Giovanna Cannetti e frequentou workshops com Ileana Cotrubas, Magda Olivero, entre outros. Estudou técnicas de análise e composição com Pedro Rocha, Christopher Bochmann e Álvaro Salazar. Nos anos oitenta, integrou o grupo de pop-rock Mler ife Dada e, após a sua saída, em 1989, iniciou uma longa carreira a solo que se prolonga até aos dias de hoje. A sua atividade abrange os mais diversos campos, desde o fado antigo ao repertório lírico e operático, passando pela música contemporânea, experiências electrónicas e sonoras com poesia experimental, lirismo, pop-rock e incursões pela vanguarda histórica, entre outras. O seu trabalho discográfico reflecte claramente a constante procura e capacidade de transformação e adaptação a novas sonoridades, sejam elas musicais ou vocais, e a voz tem sido o ponto de partida para diversas colaborações com outros artistas sonoros e visuais, performances, instalações e óperas: Ocaso Épico, Bye Bye Lolita Girl, Mler ife Dada, Objogo (F. Ponge), Anabela Duarte Digital Quartet (Zounds), Os Tocadores Exultantes, O Horizonte Basta (Frenesi), Machine Lyrique (Dargil), Um Outro Lorca, Goyescas, La Luna (Universal), Vox Express, Bal Cabaret (Sing Sing Records), Assobios, Gritos e Fonemas Dançantes (CCB), Música Létrica, entre outros. Em Portugal, estreou obras de Kurt Schwitters, Erwin Schulhoff, Jackson Mac Low, Anthony Braxton, Helder Moura Pereira, PCD, Mário Cesariny, Isidore Isou, François Dufréne, Kurt Weill, Boris Vian, John Cage, etc.
Doutorada e Pós-Doutorada em Estudos Ingleses e Americanos, desenvolve
projectos em literatura, música e interartes, centrando-se em formas e géneros desviantes: ruído, amusia, avant-garde, invisibilidades, contracultura. Tem desenvolvido um trabalho multidisciplinar e interdisciplinar que combina
conhecimentos de literatura, música, interartes, neurociências, antropologia e
outras disciplinas, com o objetivo de refletir sobre novas formas de expressão
artística e cultural, imaginação radical e representações multifacetadas.
Coordenou duas grandes conferências internacionais: Do You Bowles? Paul Bowles Centennial, em 2010 e Invisible Republic: Music, Lettrism and the Avant-Gardes, em 2017 e foi editora/autora do primeiro livro dedicado à música e à escrita de Paul Bowles – Paul Bowles, the Next Generation (Brill, 2014). Actualmente, prepara a edição de um segundo livro de ensaios sobre música, vanguardas e contracultura, a publicar pela Palgrave Mcmillan (2024).
Info mais detalhada encontra-se nas plataformas Orcid e Ciência Vitae